Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

EKOŠKOLKA aktuálně!

V tomto školním roce jsme si vybrali téma PROSTŘEDÍ.

Otázky v tomto tématu jsou:

  1. Máte ve školce hračky z přírodních materiálů?
  2. Máte ve školce své oblíbené místo? A proč to tak je?
  3. Mají děti ve školce své místo nebo nástěnku (kde děti samy rozhodují, co na nástěnku dají, jak místo vyzdobí)?
  4. Mohou děti ovlivnit i výzdobu a podobu školky? Jak děti mohou ovlivnit její podobu (malba na stěnách, pověšení obrázků, výtvarné práce)?
  5. Starají se děti o rostliny ve školce?
  6. Máte na školní zahradě různé druhy rostlin? Jaké?
  7. Máte na zahradě místa, kde žijí živočichové? Jaká?
  8. Chodíte s dětmi ven každý den a za každého počasí? (Můžete si vyplnit jednoduchý kalendář…).
  9. Máte na školním pozemku herní prvky z přírodního materiálu? Jaké?

První úkol letošního školního roku byl sestavení Ekotýmu ze zástupců dětí i dospělých a na první schůzce jsme zmapovali jednotlivé otázky. Pro začátek jsme si vybrali pět otázek, ve kterých jsme si zhodnotili, jak na tom jsme a řekli jsme si, co a jak bychom mohli zlepšit.

  1. Máte ve školce své oblíbené místo? A proč to tak je?

Pro zodpovězení této otázky jsme si prošli školku a zkoumali jsme, která místa se nám líbí a proč. Všichni členové ekotýmu se vyfotili na svém oblíbeném místě na zahradě. Jejich fotky jsou umístěné na nástěnce ekoškolky u vchodu do třídy koťátek. Také jsme ale přišli na to, že máme na zahradě místa, která se nám vůbec nelíbí.

Brzy se dozvíte, co s tím budeme chtít udělat.

  1. Mají děti ve školce své místo nebo nástěnku (kde děti samy rozhodují, co na nástěnku dají, jak místo vyzdobí)?

S touto otázkou máme zatím trošku problém. Před Vánoci se nám v obou třídách podařilo vybrat místo na nástěnku a vyzdobit ji. Potom jsme Vánoční výzdobu sundali a chvíli nám trvalo, než jsme našli čas a chuť ji opět obnovit. Ale povedlo se.

  1. Mohou děti ovlivnit i výzdobu a podobu školky? Jak děti mohou ovlivnit její podobu (malba na stěnách, pověšení obrázků, výtvarné práce)?

Každá třída si tuto otázku vyřešila po svém. Koťátka se rozhodly, že si každé dítě vybere obrázek, ten nakreslí buď s pomocí rodičů nebo paní učitelek ve školce a obrázky potom vyzdobí celou třídu včetně oken.

Sovy se rozhodly využít předvánoční čas a vytvořily krásné perníkové závěsy do oken.

Výzdobu jsme se rozhodli měnit při změně ročního období (tj. minimálně 3x za rok).

4. Starají se děti o rostliny ve školce?

Při zkoumání této otázky jsme zjistili, že ve školce nemáme téměř žádné rostliny. Nejprve jsme společně s dětmi vybírali, kam bychom rostlinky daly a jaké rostliny vůbec můžeme v našich podmínkách mít.

Ve třídě koťátek máme příliš úzké parapety, takže jediná možnost, kam rostliny umístit, byla nad klavírem. Bohužel zde není tolik slunečního svitu, takže i podle toho jsme museli kytičky vybírat. Děti si chtěly vypěstovat kytičku ze semínka. Zkusili jsme zasadit malé výhonky fialky, ale bohužel se nám neujaly, tak budeme zkoušet dál. Nyní ve třídě máme tři kytičky, listy fialek s kořínky, které máme v planu zasadit a klíčící žalud, který jsme objevili na vycházce a také jsme si ho zasadili.

Sovy si vybraly místo na oknech, kde mají dostatek prostoru a nyní už na každém okně bydlí minimálně jedna květinka.

V každé třídě je vytvořen systém zalévání kytiček a je jasně označený na nástěnce, abychom na zálivku nezapomínali.

5. Máte na zahradě místa, kde žijí živočichové? Jaká?

S dětmi jsme zkoumali, kde na zahradě mohou bydlet živočichové. Našli jsme budky pro ptáčky, krmítko i hmyzí domečky. Na jaře nás čeká jen drobná údržba. Děti si ovšem přály na zahradu včelí úl. Povede se nám tento plán zrealizovat? Uvidíme …

6. Máte na školním pozemku herní prvky z přírodního materiálu? Jaké?

V této otázce jsme měli jasno. Naší školní zahradu jsme před několika lety rekonstuovali, takže přírodních prvků máme hodně.