Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

EKOŠKOLKA aktuálně!

Na začátku školního roku proběhlo hlasování o letošním tématu ekoškolky. Každé dítě i zaměstnanec školy dostali jeden hlas. A jak to dopadlo? Vyhrála VODA!!

Otázky k Analýze k tématu Voda jsou:
1.Sledujete ve školce měsíční spotřebu vody (teplé a studené)?
2.Šetříte vodou při používání pitné vody z kohoutku? Jakým způsobem? (Pokud máte ve školce úsporně baterie nebo perlátory, můžete zjistit, kolik jich ve školce máte a kde se nachází).
3.Šetříte vodou při splachování na toaletách? Znají děti způsoby, jak šetřit vodou při splachování na WC?
4.Zjišťujete, zda jsou vodovodní kohoutky a toalety v pořádku (zda nekapou a neprotékají)?
5.Víte, odkud se ve školce bere pitná voda (z jakého zdroje školka získává pitnou vodu a kam odtéká)?
6.Používáte ve školce ekologicky šetrné čisticí prostředky (tj. mýdla, prostředky na nádobí, na úklid, na praní)?
7.Využíváte ve školce dešťovou vodu?
8.Podílí se školka na čištění vodních toků, nádrží či studánek ve svém okolí?

Na První schůzce celého ekotýmu jsme si udělali analýzu ke všem otázkám a následně jsme si o nich ještě s dětmi povídali.

Dále jsme s dětmi mapovali, kde všude VODU v přírodě najdeme.

Po novém roce jsme si udělali služby a mapovali jsme, jak to u nás ve školce ve vybraných otázkách máme. Naši strážci kontrolovali zalévání květin, výzdobu tříd, protékání záchodů a umyvadel a měsíční spotřebu vody. Bohužel z důvodu velké nemocnosti jsme nedokázali mapovat otázky celý měsíc, ale nějaké výsledky jsme získali.

Dále jsme se s vodou více seznamovali v jednotlivých tématech v MŠ, například – Voda v lidského těle, voda v MŠ, voda v přírodě, skupenství vody atd.

Dalším naším plánem bylo vytvořit plán činností.

Školková akce, která nás dále čekala, bylo vítání jara. Na podnět jednoho z rodičů v ekotýmu jsme se rozhodli informovat veřejnost o problematice oleje v odpadním potrubí. S dětmi jsme si o oleji povídali a narazili jsme na videa od společnosti tridimolej.cz, kde jsme si ukazovali, co se může stát, když olej nalijeme do záchodu nebo do odpadu v kuchyni. Společně s dětmi jsme vytvořili názorný obrázkový plakát, který jsme na akci Vítání jara prezentovali a poté ho umístili do místní knihovny. Také jsme společně s dospěláky nechali otisknout text do místního zpravodaje, abychom informovali co nejširší veřejnost.

Druhá schůzka celého ekotýmu nás čekala v dubnu. Hlavními tématy bylo:

  • zalévání květin ve třídách
  • vodní prvek na zahradu
  • zpracování dat ze spotřeby vody
  • Akce – „Otevírání studánek“ (pomoc rodičů z ekotýmu)

závěr ze schůzky – Ohledně zalévání květin se nám bohužel nepovedlo vymyslet efektivní způsob. Vodní prvek na zahradu všechny zaujal, jen jsme si dali čas zamyslet se nad provedením a znovuvyužitelností vody. Zeptali jsme se dětí a ty nám namalovali různé návrhy, jak by mohl vodní prvek vypadat a co by se jim na zahradě líbilo. Spotřebu vody ukážeme dětem názorně propočtenou na jedno dítě za den. Na otevírání studánek nám pomoc nabídlo hned několik rodičů. Domluvili jsme se na stezce s vodními úkoly.

Na akci „Otevírání studánek“ nás čekali velké přípravy. Děti připravovali plakát a dospěláci pomáhali s vymýšlením stanovišť. Pro děti byly připraveny stanoviště s úkoly a na konci stezky u studánky na ně čekala studánková víla. Počasí bylo krásně studánkové a po celou dobu stezky nám vydatně pršelo. Ale ani to nás neodradilo a našlo se hodně odvážlivců, kteří stezku v dešti prošli a na konci nám pomohli studánku odemknout.

Na stezku jsme měli připravené i vyrábění studánkové víly z papíru. Vzhledem k deštivému počasí jsme si studánkovou vílu dotvořili během dalšího týdne ve školce a pak ji s třídou koťátek odnesli do místní knihovny.

Ještě nás čeká doladit vodní prvek na zahradu. Zatím nemáme konečné řešení. Líbilo se nám jezírko a korýtka na vodu, kde by děti mohly vodu pouštět i zadržovat ….