Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

EKOŠKOLKA aktuálně!

V tomto školním roce jsme si vybrali téma PROSTŘEDÍ.

Otázky v tomto tématu jsou:

  1. Máte ve školce hračky z přírodních materiálů?
  2. Máte ve školce své oblíbené místo? A proč to tak je?
  3. Mají děti ve školce své místo nebo nástěnku (kde děti samy rozhodují, co na nástěnku dají, jak místo vyzdobí)?
  4. Mohou děti ovlivnit i výzdobu a podobu školky? Jak děti mohou ovlivnit její podobu (malba na stěnách, pověšení obrázků, výtvarné práce)?
  5. Starají se děti o rostliny ve školce?
  6. Máte na školní zahradě různé druhy rostlin? Jaké?
  7. Máte na zahradě místa, kde žijí živočichové? Jaká?
  8. Chodíte s dětmi ven každý den a za každého počasí? (Můžete si vyplnit jednoduchý kalendář…).
  9. Máte na školním pozemku herní prvky z přírodního materiálu? Jaké?

První úkol letošního školního roku byl sestavení Ekotýmu ze zástupců dětí i dospělých a na první schůzce jsme zmapovali jednotlivé otázky. Pro začátek jsme si vybrali šest otázek, ve kterých jsme si zhodnotili, jak na tom jsme a řekli jsme si, co a jak bychom mohli zlepšit. V dubnu jsme se pustili do zbývajícíh tří a doufáme, že do konce školního roku budeme mít téma prostředí hotové a od září se pustíme do dalšího.

  1. Máte ve školce své oblíbené místo? A proč to tak je?

Pro zodpovězení této otázky jsme si prošli školku a zkoumali jsme, která místa se nám líbí a proč. Všichni členové ekotýmu se vyfotili na svém oblíbeném místě na zahradě. Jejich fotky jsou umístěné na nástěnce ekoškolky u vchodu do třídy koťátek. Také jsme ale přišli na to, že máme na zahradě místa, která se nám vůbec nelíbí. Rozhodli jsme se vytvořit plakát a dát i příspěvek do místního zpravodaje, jestli nám s jejich využitím někdo poradí.

  1. Mají děti ve školce své místo nebo nástěnku (kde děti samy rozhodují, co na nástěnku dají, jak místo vyzdobí)?

S touto otázkou jsme měli zprvu trošku problém. Před Vánoci se nám v obou třídách podařilo vybrat místo na nástěnku a vyzdobit ji. Potom jsme Vánoční výzdobu sundali a chvíli nám trvalo, než jsme našli čas a chuť ji opět obnovit. Ale povedlo se.

  1. Mohou děti ovlivnit i výzdobu a podobu školky? Jak děti mohou ovlivnit její podobu (malba na stěnách, pověšení obrázků, výtvarné práce)?

Každá třída si tuto otázku vyřešila po svém. Koťátka se rozhodly, že si každé dítě vybere obrázek, ten nakreslí buď s pomocí rodičů nebo paní učitelek ve školce a obrázky potom vyzdobí celou třídu včetně oken.

Sovy se rozhodly využít předvánoční čas a vytvořily krásné perníkové závěsy do oken.

Výzdobu jsme se rozhodli měnit při změně ročního období (tj. minimálně 3x za rok).

4. Starají se děti o rostliny ve školce?

Při zkoumání této otázky jsme zjistili, že ve školce nemáme téměř žádné rostliny. Nejprve jsme společně s dětmi vybírali, kam bychom rostlinky daly a jaké rostliny vůbec můžeme v našich podmínkách mít.

Ve třídě koťátek máme příliš úzké parapety, takže jediná možnost, kam rostliny umístit, byla nad klavírem. Bohužel zde není tolik slunečního svitu, takže i podle toho jsme museli kytičky vybírat. Děti si chtěly vypěstovat kytičku ze semínka. Zkusili jsme zasadit malé výhonky fialky, ale bohužel se nám neujaly. Další pokus byl zasadit kolopejky a listy fialek s kořínky. Bohužel fialky se nám při sázení hodně polámali. Čekali jsme, jestli se jim podaří vyrůst, ale opět se nám to nepodařilo … Kolopejky nám rostou a kvetou pěkně. Tak jsme poprosili rodiče o další řízky. Tentokrát máme zelenec, scindapsus, pepřovník a rýmovník. Vše jsme zasadili a uvidíme. Také jsme zkusili dát kytičky na parapety a i přes úzké parapet je zatím nikdo nezvrhl.

Sovy si vybraly místo na oknech, kde mají dostatek prostoru a nyní už na každém okně bydlí minimálně dvě květiny.

V každé třídě je vytvořen systém zalévání kytiček a je jasně označený na nástěnce, abychom na zálivku nezapomínali.

5. Máte na zahradě místa, kde žijí živočichové? Jaká?

S dětmi jsme zkoumali, kde na zahradě mohou bydlet živočichové. Našli jsme budky pro ptáčky, krmítko i hmyzí domečky. Děti si přáli včelí úl. Dále jsme si prohlíželi videa, jaká zvířata mohou na zahradě ještě bydlet. Děti si po jejich shlédnutí vybrali ještěrkoviště a také chtěli mít na zahradě motýlky.

Údržba ptačích budek proběhla minulý týdne, kdy jsme na rady odbroníků vybrali obsah dvou dostupných budek a vystříkali je prot parazitům.

Hmyzí domečky

hmyzí domečky jsme za pomoci jednoho tatínka přestěhovali a místo, které je pro děti přístupnější. Nyní nás čeká je doplnit.

Včelí úl

Zatím jsme napsali dopis panu Táborskému ze záchranné stanice AVES, jestli by nám o včelách něco řekl a čekáme na odpověď.

Ještěrkoviště

Děti si vybrali místo na zahradě na sluníčku a kluci se hned chopili lopat a začali kopat základy. Rodiče jsme poprosili o materiál a využili jsme rovněž velké kameny, které jsme měli na zahradě. S koťaty jsme nasbírali klacky a dali jsme si termín, kdy budeme realizovat. S realizací nám pomohl jeden tatínke z ekotýmu. I když nám počasí moc nepřálo , dětibyly nadšené a během půl hodiny jsme měli hotovo.

Motýlí keř

Motýlí keř jsme se rozhodli namnožit. Také jsme si ale říkali, že bychom chtěli jeden větší motýlí keř. Tak jsme se s dětmi rozhodli, že si na něj zkusíme vydělat peníze.

6. Máte na školním pozemku herní prvky z přírodního materiálu? Jaké?

V této otázce jsme měli jasno. Naší školní zahradu jsme před několika lety rekonstuovali, takže přírodních prvků máme hodně.

Nyní jsme už téměř dokončili všech šest otázek, takže jsme se pustili do analýzy následujícíh tří otázek, které nám ještě chybí.

7. Máte ve školce hračky z přírodních materiálů?

U této otázky jsme se zatím shodli, že nějaké hračky z přírodních materiálů ve školce máme. Ale máme i hodně hraček plastových. Čeká nás velké zkoumání kolik kterých máme a co s tím.

8. Chodíte s dětmi ven každý den a za každého počasí? (Můžete si vyplnit jednoduchý kalendář…).

Při analýze této otázky jsme si zatím řekli, že chodíme ven téměř vždy, jen při velkém dešti zůstáváme ve třídě.

9. Máte na školní zahradě různé druhy rostlin? Jaké?

Na školní zahradě máme mnoho druhů rostlin. Máme tam záhonky s bylinkami, jahodami, ovocnými keři a stromy. Mimo jiné máme na zahradě i různé další stromy, kdy každé dítě ze soviček je patronem jednoho z nich. Děti se shodly, že některé názvy stromů a keřů znají, jiné ne.

Zápis ze schůzek Velkého ekotýmu si můžete přečíst zde:

Ekokodex

Ekokodex je soubor pravidel, kterými se naše školka řídí a vztahují se k tématu prostředí. Byla to pro nás těžká otázka, ale nakonec si celý ekotým parádně poradil. Dospěláci nám pomohli s formulací otázek a s dětmi jsme si následně prošli, které otázky opravdu plníme a vyšlo nám z toho pět pravidel. Ekokodex si děti pojmenovali srdíčko a ztvárnili jsme pravidla jak písemně, tak graficky. Nyní nám vysí v šatně a každý si je může přečíst.

Naše pravidla jsou:

● Udržujeme prostředí třídy a zahrady čisté (bez odpadků)

● Třídíme odpady a využíváme potištěný papír k dalšímu kreslení

● Šetříme vodou – máme úsporné baterie a k zalévání užíváme dešťovou vodu z barelů

● Učíme se o rostlinách na zahradě i ve třídě – pečujeme o ně

● Na zahradě pěstujeme ovoce, zeleninu a bylinky