Zdravé stravování

Zdravé stravování

Vytváření správných návyků v oblasti stravování v naší mateřské škole patří mezi nejdůležitější. O jídle se s dětmi bavíme v konkrétních tématických celcích,ale i během každého dne. Říkáme si, z čeho je vyrobena pomazánka, polévka atd. V jídelně máme tabule, kde děti vidí, jak rostou obiloviny, rýže, jak se klas zpracovává a co vzniká.

V tomto objevování nám i napomáhá zapojení do projektu Ekoškolka, kde se téma jídlo také řeší. Protože děti přicházejí z domova s trochu jinými stravovacími návyky, snažíme se nenásilně působit i na rodiče. S dětmi jsme v minulém roce připravovali pravidelně jednou týdně pomazánku, rodičům jsme posílali recepty, vyráběli jsme vlastní kuchařku ( viz recepty – děti) a učili jsme rodiče, jak dobře vařit (viz Den pro maminku – archiv). Více se dozvíte v odkazu „ekoškolka“.

Všichni dospěláci v naší mateřské škole se o zdravou stravu aktivně zajímají a zásady zdravého stravování praktikují i doma. Společně jsme se

vzdělávali na  semináři o zdravé stravě, kam jsme pozvali rodiče i širší veřejnost (viz „Workshop zdravá strava – archiv). Naše vzdělávání v tomto oboru však nikdy nekončí:

Desatero našeho zdravého vaření

1. děti mají vždy k dispozici k pití čistou vodu

2. děti mají možnost výběru nápoje – čaj, mléko, čaj je ze sušeného ovoce,nesladíme vůbec nebo medem

3. sůl používáme minimálně, dochucujeme bylinkami

4. nikdy nesmažíme

5. omáčky nezahušťujeme moukou, ale rozmixovanou zeleninou

6. jako zavářky do polévek používáme jáhly, pohanky, bulgur….

7. nikdy nepodáváme uzeninu

8. každý den mají děti na výběr čerstvou zeleninu a ovoce

9. snažíme se o nákup sezónních potravin

10. snažíme se o nákup od regionálních dodavatelů

 

U dětí se snažíme o to, aby se naučily samy obsloužit, samy si nandaly a vybraly, na co mají chuť. Učíme je správně stolovat – klidně sedět, používat příbor…Snažíme se dávat takové porce, aby děti byly vedeny k tomu, že se jídlo dojídá a nevyhazuje. Každý má možnost si jídlo přidat.

Abychom na svou stranu získali i rodiče a nalákali je s námi spolupracovat, denně zaznamenáváme, jak dítě jedlo. Rodiče pak mohou s tímto faktem naložit. Uvařit něco vydatnějšího k večeři, pokud dítě ve škole jedlo málo, odměnit něčím dobrým, když dítě jedlo dobře. Tento systém slouží i k motivaci dětí při jídle.

Sladkosti a cukr se u nás vyskytuje v minimální míře. Děti sladkostmi neodměňujeme, při oslavách dětí nosí rodiče společně s dětmi upečené dezerty.

Tento rok útočíme na titul Zdravá školní jídelna:)