Ekoškolka

Naše školka se ve školním roce 2015 zapojila do mezinárodního ekologického programu Ekoškolka. Více informací o programu naleznete na www.eko-skolky.cz

Pilířem tohoto programu je metodika sedmi kroků:

  1. Sestavení ekotýmu (tým ze zástupců rodičů a dětí ve školce)
  2. Analýza – zkoumání jednotlivých témat
  3. Plán činností (Hledání řešení, stanovení cílů, plánování aktivit k jejich dosažení)
  4. sledování a vyhodnocování
  5. Environmentální výchova ve výuce (porozumění tématu)
  6. Informování a spolupráce ( informovat o dění ve školce – co jsme zjistili a na čem pracujeme)
  7. Ekokodex – souhrn pravidel vyjadřujících jak se naše škola ohleduplně chová k životnímu prostředí, co je pro nás důležité a čím se ve škole řídíme.

Moto ekoškolky – Ekoškolky pomáhají dětem, učitelům a rodičům udělat ze školky příjemnější, demokratičtější a k přírodě bližší místo k životu. Je to takový souhrn kroků k docílení pozitivních změn ve školce i v jejím okolí.

Program Ekoškola pro MŠ v České republice koordinuje vzdělávací centrum TEREZA.

Základní témata v Ekoškolce jsou čtyři – PROSTŘEDÍ, JÍDLO, VODA, ODPADY. My jsme v předchozích letech pracovali s tématem PROSTŘEDÍ a v loňském i letošním roce pracujeme na tématu JÍDLO.

resized_DSCN7585

 A jak jsme začali s programem Ekoškolky v naší Mateřské škole?

Naším prvním úkolem bylo vytvořit ze zástupců školky a z řad rodičů a dětí EKOTÝM. Členové ekotýmu společně vedou a naplňují podstatu sedmi kroků ekoškolky.

Prvním tématem, které jsme vybrali, bylo téma PROSTŘEDÍ.

Nevíme, jak se to stalo, ale přiletěl nám dopis od nějakého právě narozeného skřítka. Pomohli jsme mu vymyslet jméno: MEDŮVEK (MEDOVNÍČEK) a společně s ním jsme zkoumali prostředí školky. Hodně jsme se věnovali tématu pokojových rostin, zdobili jsme květináče a děti do školky nosily nové rostliny, které jsme značili cedulkou s názvem, dobou zálivky a jménem toho, kdo se o rostlinku stará.

resized_DSCN8280

Dále medůvka zajímaly stromy na naší zahradě. Zkoumali jsme, jaké stromy na zahradě máme, jak se jmenují, děti si je kreslily a zaznamenali jsme jejich polohu na mapce. Každé dítě si nakonec vybralo strom, o který se bude starat a zaznamenávat jeho vzhled v jednotlivých ročních obdobích. O stromy se staráme dál a děti si jako „patroni stromů“ péči o ně předávají.

resized_DSCN3035   DSCN3475

Ve školním roce 2016 – 2017 jsme se pustili do tématu JÍDLO

DSCN1039

Když jsme si téma jídlo zmapovali, zjistili jsme, že bychom chtěli informovat rodiče o naší zdravé stravě ve školce a také zjistit, která jídla nám od naší paní kuchařky nejvíc chutnají. Děti vytvořily krabičku na hodnocení jídel a na nástěnku do šatny jsme vše pečlivě zapisovali.

Rodiče jsme se rozhodli informovat o pomazánkách a tak jsme s dětmi vytvářeli fotorecepty školkových pomazánek, které jsme pak posílali rodičům. Na oslavě dne maminek si pak maminky mohly společně s dětmi zkusit jednotlivé pomazánky uvařit a pak i ochutnat.

resized_IMG_9080

Pak jsme ale zjistili, že nemáme naše informace z ekotýmu kam dávat a tak jsme si vytvořili jednu venkovní a jednu vnitřní nástěnku, kde si každý může přečíst, na čem zrovna pracujeme.

Téma jídlo jsme v tomto školním roce zakončili MRKVOVÝM DNEM, kdy mohl kdokoliv přinést cokoli připraveného z mrkve. Sešlo se nám několik dobrot a děti i rodiče s radostí ochutnávali.

  DSCN2697

Školní rok 2017 – 2018 se nesl v duchu JÍDLA  a objevování dalších možností jak s tímto tématem pracovat

V tomto školním roce se nám obměnila velká část dětského ekotýmu, takže na úvod nás čekalo aktualizovat nástěnku členů ekotýmu – všechny členy vyfotit a vytvořit si pěkný podklad pod fotku.

DSCN5613

Dále jsme prošli zbývající otázky k tématu Jídlo – Děti zaujalo, jestli máme ve školce nějaká nesladká bezmasá jídla a tak jsme se pustili do zkoumání. Úkol sledovat bezmasá jídla si vzala na starost Maruška H. a Lilinka, které je pak pečlivě zaznamenávaly a fotily. Protože každý člen ekotýmu chtěl mít u oběda svůj vlastní úkol, vytvořili jsme si další podněty ke zkoumání – Matoušek dělal pošťáka a osobně se ptal paní kuchařky, co máme k obědu a pak o tom informoval ostatní děti a pokud někdo v jídle objevil nějakou surovinu, kterou neznal, mohl se zeptat Adélky a Jarušky a ony mu to ochotně zjistily. Dále jsme se zabívali tím, jestli ve školce pijeme čistou vodu a zjistili jsme, že moc ne. Tak jsme se pustili do zkoumání, proč je pro naše tělo prospěšné pít čistou vodu a hned jsme si to na našem „Matoušovi“ zaznamenali.

Na konci listopadu nás čekala velká schůzka s dospěláky, na kterou si každé dítě vybralo svojí roli – hostitele, fotografa nebo mluvčího. Náplní schůzky bylo vytvoření pravidel v ekotýmu a příprava tvorby Ekokodexu.

Celý leden jsme strávili vyráběním nástěnky Ekoškolky do Knihovny.

 Příklad dobré praxe - 7. Vyrážíme do knihovny

Během února jsme tvořili ekokodex. Nejprve jsme se s dětmi inspirovali na internetu a prohlíželi si ekokodexy jiných škol a školek. Dětem se nejvíce líbily nástěnky, kde byla nějaká zvířátka a tak jsme se rozhodli, že si ho také znázorníme pomocí zvířátek. Každé dítě si vybralo pravidlo a k tomu zvířátko. Soňa měla výborný nápad zavěsit pravidla v šatně ke stropu. Děti z toho byly nadšené a hned začaly tvořit. Pravidel jsme chtěli 10 a jelikož je 7 dětí v ekotýmu, mohli si svoje pravidlo vytvořit i Soňa, Lenka a paní kuchařka.

 ekokodex 2

Na Ekoškolce jsme pracovali pilně a tak jsme se konečně odvážili oficiálně zažádat o titul ekoškolka. Začátkem května k nám do školky přijeli paní auditorky, které s námi strávili celé dopoledne. A jak to dopadlo?

net 1

V červnu nás čekala ještě poslední schůzka se stávajícími členy i s těmi novými, kde jsme si zahráli hry a vybrali téma pro školní rok 2018 – 2019 a tím je VODA.

Recepty dětí:

http://www.ms-lidice.cz/?page_id=5138

 

Projekt ekoškolka:

http://eko-skolky.cz/cz/o-programu